بنویسیم ششم فعالیت های درس دهم
1- کلمه های ستون راست جدول با کدام بخش کامل می شود و به کار می رود (به نمونه توجه کنید. ) [tr][td]کلمه [/td][td]گی [/td][td]ترین[/td][td]گذار[/td][td]نده[/td][/tr][tr][td]اندیشمند[/td][td]-------[/td][td]اندیشمند ترین[/td][td]------[/td][td]-----[/td][/tr][tr][td]جاودانه[/td][td]جاودانگی[/td][td]جاودانه ترین[/td][td]------[/td][td]-----[/td][/tr][tr][td]مفصّل [/td][td]-------[/td][td]مفصّل ترین [/td][td]-------[/td][td]-----[/td][/tr][tr][td]خوان[/td][td]-------[/td][td]---------[/td][td]-------[/td][td]خواننده[/td][/tr][tr][td]سرمایه[/td][td]------[/td][td]--------[/td][td]سرمایه گذار [/td][td]------[/td][/tr][tr][td]بیش[/td][td]-------[/td][td]بیشترین [/td][td]--------[/td][td]------[/td][/tr][tr][td]همسایه[/td][td]همسایگی[/td][td]--------[/td][td]-------[/td][td]------[/td][/tr]
2- جدول زیر را کامل کنید.
کلمه – فضلّا – کتاب – متون - کلمات - فاضل – کتب- فصل – متن – ریاضیات - فصول – ریاضی [tr][td]مفرد[/td][td]جمع[/td][/tr][tr][td]فاضل[/td][td]فضلا[/td][/tr][tr][td]متن[/td][td]متون[/td][/tr][tr][td]کلمه[/td][td]کلمات[/td][/tr][tr][td]کتاب[/td][td]کتب[/td][/tr][tr][td]فصل[/td][td]فصول[/td][/tr][tr][td]ریاضی[/td][td]ریاضیات[/td][/tr]
3- کلمه های زیر را به شکل مناسب جمع ببندید. [tr][td]کلمه / علامات جمع[/td][td]ان[/td][td]ها [/td][td]ات[/td][/tr][tr][td]استاد[/td][td]استادان[/td][td]استادها[/td][td]------[/td][/tr][tr][td]لحظه[/td][td]-------[/td][td]لحظه ها[/td][td]لحظات[/td][/tr][tr][td]لغت نامه [/td][td]-------[/td][td]لغت نامه ها [/td][td]-------[/td][/tr][tr][td]اطّلاع [/td][td]-------[/td][td]------------[/td][td]اطلاعات[/td][/tr][tr][td]روستا[/td][td]-------[/td][td]روستاها[/td][td]-------[/td][/tr][tr][td]تعطیل [/td][td]-------[/td][td]---------[/td][td]تعطیلات[/td][/tr]
املاء
1- کلماتی را که در آن ها یکی از شکل های صدای « س » وجود دارد ، از درس پیدا کنید و بنویسید.
مپرس – شمسی – است – سپاهی – غلامحسین – اثر – فرانسوی – مفصل ترین – فارسی – سال – صد – اساسی ترین – بسیاری – فردوسی – جست و جو – هستند – روستا ها – اشخاص – صحیح – استادان - نثر – سختی – می نویسد – کسی – نرسانیده- سپس – بستر – بر می خاستم – سنگین – ستمکار – اسلحه - مسلّح – معاصر – دانست – سرشار – آثار – اسفند – سرانجام – سخن – نشسته – صمیمی – سیّد – سکوت – سپری – سستی – فرو می بست – شکست – ساکت – پرسید – رسیده ام – پس
2- شش کلمه بنویسید که آخر آن ها مانند کلمه ی « مجدداً »تنوین دار باشد.
فوراً - ظاهراً- سهواً - عمداً - غالباً - حتماً - باطناً -اولاً
3-باتوجه به معنی ، گزینه ی صحیح را انتخاب کنید.
حیات = زندگی -----> گزینه ی صحیح
حیاط = زندگی
نگارش
1- از بین کلمه های زیر شش کلمه را انتخاب کنید و هر دو کلمه را در یک جمله
بکار ببرید.
تعلیم – غالباً – اشخاص – سرشار – عشق – معاصر –حافظه – جامع- همکاری
1- عشق به تعلیم کار آموزش را برای معلمان آسان می کند.
2- اشخاص موفق در زندگی غالباً افراد پر تلاشی هستند.
3- تعدادی هنرمندان معاصر برای خلق آثار خود با یکدیگر همکاری دارند.
2-متن زیر را تا سه سطر ادامه دهید .
اگر به جای دوستان دهخدا بودم . بیشتر با او در باره لغت نامه اش صحبت و همکاری می کردم و از تبحّر او در ادبیات بیش تر استفاده می بردم . سعی می کردم زمان بیش تری را با او باشم تا از گنج وجود او بیش تر استفاده کنم که بعد ها از نبود او حسرت نخورم . مردی بزرگ که لغت نامه ای بزرگ برای ما به یاد گار گذاشت . باشد که با استفاده واژگان زبان پارسی زحمات او ارج بنهیم .
3- با استفاده از کلمات زیر یک بند بنویسید.
جمع آوری – تحقیق – اندیشمندان – آثار - تاثیرگذار
1- جمع آوری و تحقیق درمود آثار تاثیر گذار اندیشمندان مفید است .
2-جمع آوری مطالب دانشمندان قرون گذشته و تحقیق در خصوص اندیشه ها و آثار آن ها در بهره برداری از فرصت های تحقیقاتی اندیشمندان روز گار معاصر بسیار تاثیر گذارو سودمند خواهد بود.
4- جملات زیر را بخوانید و آن ها را با سلیقه ی خود به گونه ای کنار هم قرار دهید که به صورت یک انشاء در آید . در صورت نیاز کلمه ها یا جملاتی اضافه کنید.
با جهد و کوشش می توان رضای خالق بی چون را جلب نمود .
دعوی برتری از دیگران . کبر ، انسان را از همه افراد پست ، پست تر می کند .
فرمانبر خدا و نگهبان خلق بودن ، چه حس خوبی به انسان می دهد .
جوان مرد بودن و آدمیّت از نشانه های علم است که در انسان جلوه می کند .
با صبر و کوشش می توان به خوشبختی رسید .
کبر ، دعوی برتری از دیگران است . کبر ، انسان را از همه افراد پست ، پست تر می کند . برای شکستن کبر باید فر مانبردار خدا باشیم . فر مانبردار خدا و نگهبان خلق بودن از نشانه های جوانمردی است . جوان مرد بودن و آدمیّت از نشانه های علم است که در انسان جلوه می کند . فر مانبردار خدا و نگهبان خلق بودن چه حس خوبی به انسان می دهد انسان احساس می کند می رتواند رضایت خالق را به دست بیاورد برای این کار باید جهد و کوشش نمود . آری با جهد و کوشش می توان رضای خالق بی چون را جلب نمود .در این راه باید صبر داشت چون با صبر و کوشش می توان به خوشبختی رسید .
کارگاه نویسندگی
مقایسه
یکی از راه های پرورش ذهن و تقویّت توانایی نوشتن ، به کار گیری مقایسه است مقایسه بیان تفاوت ها و شباهت های میان دو یا چند چیز است .
1- دو تصویر زیر را باهم مقایسه کنید.
1- این دو تصویر را می توان از جنبه ی فرد گرایی و گروه گرایی تفسیر کرد واین که اتحاد هم زیبایی ظاهری دارد و هم مفهوم باطنی .
2- در یک طرف این تصویر یک گل محمدی زیبایی را می بینیم که این گل علاوه بر این که یاد آور پیامبر عظیم الشان اسلام است و از یک طرف دیگر آن فوایدش از جمله بوی خوش برای رایحه درمانی ،استفاده از برگ خشک آن و... به ذهنمان می رسد و در طرف دیگر این تصویر یک باغ گل لاله را می بینیم و می دانیم که لاله در فرهنگ ما یاد آور جان و خون پاک شهیدان است .
2- یک درس از کتاب فارسی را با یک درس از کتاب علوم مقایسه کنید و نتیجه را در چهار سطر بنویسید.
این فعالیت به عهده ی دانش آموز است.
3- مصراع « رنج هایی کشیده ام که مپرس » را برای پدر یا مادر خود بخوانید و سپس نظر آن ها را درباره ی زحماتی که برای شما کشیده اند ، بپرسید .با دقّت به سخنان آنان گوش دهید و درپایان آنچه را شنیده اید در پنج سطر بنویسید .
این فعالیت به عهده ی دانش آموز است.
4 – فهم خود را از ضرب المثل « کار نیکو کردن از پر کردن است »، در یک بند
بنویسید .
برای انجام هر کاری باید تمرین و ممارست زیاد داشته باشیم تا بتوانیم بر آن کار تسلط پیدا کنیم و بتوانیم آن کار را درست و به موقع انجام دهیم و نتیجه ی خوب بگیریم.

